Monday, June 29, 2009

KoRea In My HeaRt.... (part 2)


Setibanya di Incheon Airport seoul, Korea, hati aku dah melonjak2 keriangan.. kalo diikutkan hati, nak je aku lepak lama2 skit di seoul sebelum ke Busan. Badan aku terasa sengal-sengal semacam sbb dok kat flight lama sgt. Disebabkan cuaca sejuk, aku mula bersin2 dan berhingus tiba2 sorang stewarder dtg kat aku, die cakap "hati2 sbb pemeriksaan kesihatan kat korea ni ketat sikit"... aku dah gabra dah time tu, ni semua pasal virus ba alif ba ya ni.... H1N1. Disbb kan kegabraan aku ni, tiba2 time aku discan hingus aku terus termasuk ke dalam & tak kuar2 lagi.... fuhhh fiuhh... nasib baik lepas, kalo tak mesti dieorang dah suspect aku ada virus H1N1 tu.
Kuar je dari airport, aku & 2 lagi member, lupa nak bgtau nama (Kak husna & Wana) terus ke kaunter pertanyaan. Pertama kali aku rasa dilayan dengan sangat baik kat sana... penjaga kaunter seorang gadis cantik cam actress korea penuh kesopanan dan kesantunan menyambut baik pertanyaan kami, di balas dengan senyuman & direction kemana harus kami tuju. Teringat muka penjaga kaunter kat Malaysia... tak semanis & sesopan mereka.... hmmm
Kami beli ticket bus & KTX train ke Busan... semuanya dalam Won 51,200 lebih kurang RM158. Perjalanan dari Incheon ke Seoul Station mengambil masa selama 1 jam dengan bus, manakala dari Seoul Station ke Busan mengambil masa selama 3 jam dengan menaiki KTX train (train yang terpantas di Korea dgn kelajuan 500km/j). Kami smpai ke Busan kira-kira dalam kol 1.30ptg lah... letih giler... tu baru sampai Busan station, belum lagi ke Centum City di mana Kami telah di reserve kan hotel oleh pihak ITU-PNU.
Dari Busan station plak, kami naik bus ke Centum city dengan harga tambang Won 1,100..... terima kasih kepada Ajushi, Ajuma, & the ladies yang banyak membantu kami di sana... mereka semua ramah-tamah aku sgt2 terharu. wlopun mereka ni tak pandai berbahasa Inggeris, tapi sekurang2nya mereka ingin membantu, apa lagi nampak orang luar yang bertudung & gadis2 ayu cam kitaorang ni (aiseh terperasan plak). (to be continued...)

No comments:

Post a Comment

Popular Posts