Tuesday, August 9, 2011

Ramadhan sebagai seorang IBU


Alhamdulillah aku masih diberi kesempatan oleh Allah untuk bertemu & beramal lagi dibulan paling Mulia di antara semua bulan iaitu bulan Ramadhan, bulan yang penuh suci. Bulan Ramadhan adalah satu2nya bulan yang menuntut umat Islam mengerjakan ibadah puasa. Puasa yang dimaksdukan di sini adalah menahan diri dari makan dan minum dan dari segala perbuatan yang boleh membatalkan puasa, mulai terbit fajar hinggalah terbenam matahari. (sedikit pengertian puasa yang masih aku ingat sewaktu belajar di bangku sekolah dulu sbb setiap tahun soalan ini akan keluar dalam exam).
Ramadhan tahun 2011 inilah yang paling istimewa kerana ini merupakan Ramadhan pertama aku sebagai seorang IBU. Alhamdullillah.. bukan mudah mengerjakan ibadah puasa ini ketika anak masih kecil, namun cahaya cinta dari suami & anakku mampu menguatkan semangat aku untuk terus berjuang di jalan Allah ini.
Ramadhan ini memang menguji kesabaran aku sebagai seorang istri yang bekerja dan menguji naluri keibuanku. Setiap kali sewaktu pulang dari tempat kerja, aku akan berasa sedih apabila melihat si Alya yang menangis kerana "kantong susu" ibunya sedikit & tidak mampu mengenyangkan perutnya. Sayu hati melihat Alya meronta2 dan meminta2 agar kemahuannya dituruti. Susu formula tidak mampu membuat Alya senang dikala aku ada di sisinya. Mungkin dibenakknya "susu formula tak setanding susumu wahai Ibu, aku rindu sentuhan dan belaianmu ketika aku menyusumu, kehangatan sentuhanmu mampu membuatku tenang sehingga ku terlena dipelukmu."
Manakala si suami menginginkan aku memasak dirumah berbanding membeli makanan diluar untuk berbuka puasa kerana katanya air tangan istrilah yang paling disukainya. Setiap pulang dari kerja, aku cuma mempunyai sedikit sahaja masa untuk menyusukan & menidurkan Alya & memasak untuk juadah berbuka puasa. Masa yang sedikit inilah yang aku harus gunakan sebaik2nya. Mujur si suami faham dengan keadaanku, katanya "sederhana shj sudah memadai, walaupun kamu hanya masak nasi & berlauk telur goreng sekalipun abang akan makan, asalkan ia dari kamu." Walaupun si suami cuba bersikap sederhana, tapi tak tergamaklah aku untuk menyediakan telur goreng shj. Sebaiknya aku usahakan yang terbaik untuk si suami kerana sekiranya dia gembira dengan apa yang diperolehinya, maka aku juga akan turut gembira. teringat aku pada kata-kata ini "tambatlah hati suami melalui perutnya!".
Insya-Allah aku akan sentiasa berusaha untuk menjadi seorang Istri & Ibu yang baik dikalangan yang tetbaik. AMIN....
Untuk abang, doakanlah semoga dua insan yang kamu sayangi ini menjadi insan2 yang taat dan solehah!



No comments:

Post a Comment

Popular Posts