Monday, July 18, 2011

Sehari ke KL dgn macam2 kerenah masyarakat! (part 2)

Meeting bersama p1 taklah lama mana, cuma 1 jam setengah je sbb Bos aku nak ligan flight die. Kalo nak diikutkan aku ada skit masa lagi sebelum balik kedah then aku terfikir nak singgah ke rumah jiran lama masa aku dok Kem BN6 PGA Muar 11 thn yg lepas, la ni jiran aku tu dah pindah kat IPPD petaling jaya, memang dekat sgt ngan office p1 tu. Berpandukan alamat yang diberi oleh "mizzez fairuz" (spt dlm FB beliau) & direction yang aku download dr internet, aku pon nekad la ke rumah beliau walaupon beliau takda, just nak jumpa mak die je yang aku panggil cik Umi. Dapat jumpa sekejap pon jadilah sbb dah lama tak jumpa... teringat masa zaman kecik2 dulu aku ngan mizzez fairuz ni slalu pegi sekolah sama2 (sek rendah ye), pegi main sama2 sampai kena marah la ngan mak2 we all sbb degil sgt. Kalo petang2 salalu main badminton, main rounders & main lompat getah. hahahaaa cam hape ntah, kira bahagia la juga masa zaman kanak2 dulu.
Aku ke IPPD PJ ngan uncle taxi, kali ni uncle cina pulak. Aku smpi kat sana dlm kol 5.15 camtulah, sampai je kat IPPD PJ tu, aku nampak banyak block yang takde no, so aku tanya la abang polis yang tgh guard kat situ mcmn nak ke rumah 2#@$-5@ tingkat # block #. Boleh tahan encem gak abang polis tuh nampak cam org sarawak je ahaks! (owwh tiada niat menggatal hanya mengagumi keindahan ciptaan Tuhan).
Terkejut jugalah cik Umi sbb aku berjaya juga ke rumah die, ayat pertama yang die cakap kat aku "Tau jugak ko cari rumah cik Umi ni, takut juga ko sesat"... he3 aku sendiri pon takut aku sesat sebenonyer........wkwkwkwww tapi buat2 la muka cam org "Pro"... "takdelah, senang je nak cari rumah cik Umi ni"... memang senang pon tuju kat balai polis je susah ape ye dak?? hahahaha tapi aku tak sempat la nak borak lama2 sbb takut jalan jam nak ke airport, aku singgah tak sampai 10 minit, then terus balik, memang tak sempat nak menjamah kopi barang seteguk. Takpalah at least aku dah tau rumah cik Umi kat mana, so esok2 kalo nak bawa mak aku datang sini senang la tak la sesat.



ni la foto aku (kanan) bersama mizzez fairuz berlatarbelakangkan kuarters Kem BN6 PGA Bakri Muar

On the way ke airport, uncle taxi tu ajak aku borak2, memang friendly uncle ni, nama die Ling, kalo nak diikutkan banyak nak tulis ni tentang perbulan kitaorang, tapi diringkaskan cerita, uncle Ling ni lebih banyak cerita kat aku tentang perihal rumahtangga dia lah,mungkin uncle Ling ni takda tempat mengadu kot tu yang die cerita kat aku. Apa yang buat aku terkedu, uncle Ling ni berminat nak convert agama die ke Islam, aduhhhhh dah la aku ni cetek ilmu agama, die pula banyak tanya ttg hukum hakam islam dalam soal membina rumahtangga & peranan suami isteri bagi mengekalkan rumahtangga... huhu. Aku pon jawab mengikut apa yang aku pernah belajar dulu & pengalaman aku lah.
Bercerita tentang uncle Ling ni dia adalah seorang bapa kepada 3 orang anak perempuan yang kini semakin meningkat remaja. Mempunyai seorang isteri yang kuat berleter & queen control. Uncle Ling ni sering tertekan apabila balik rumah sbb kalo balik ke rumah tanpa bawa duit, si isteri bukan je membebel, tapi akan maki hamun, tunjal kepala uncle ling & akan minta uncle ling tidur di luar rumah. Kesian sungguh nasib uncle ling ni. Menurut uncle Ling, dulu die bukanlah pemandu taxi tegar, tapi seorang businessman yang ada restoran / coffee house, setiap bulan keuntungan die tak kurang dari 10k, kesemua duit @ akaun adalah di bawah nama isteri, si isteri tak perlu membantu di kedai, hanya perlu semak wang masuk & keluar je. setiap bulan juga uncle ling akan hadiahkan emas utk isteri die tak kisahlah kadang2 cincin, kadang2 rantai, tapi itu pon hasil bahagi wang keuntungan ngan isteri die, 7k untuk isteri & 3 k untuk uncle ling. 3k tulah yang die akan gunakan untuk bayar bil2, beli hadiah utk isteri & bayar insuran anak bini. selebihnya untuk diri sendiri. Menurut uncle ling, 1 hari perniagaan dieorang lingkup sbb hasad dengki orang, & sebab tu die jadi taxi driver. kalau die tak kerja, isteri die lagi2 la membebel. Apapun nasib baik die sempat beli 2 buah rumah yang sekarang ni isteri die menjadi suri di rumah tu. Isteri uncle ling pula jarang masak kat rumah, uncle ling la yang akan masak kat rumah utk isteri & anak2 after balik keje. Anak2 pula tipu uncle ling, (adalah benda yang die buat yang aku tak boleh nak cerita kat sini), kesian uncle ling ni.
Sekarang ni ceritanya adalah uncle ling dah sangat stress dengan isteri die, tapi die tak sampai hati nak cerai dengan isteri die & kalau boleh die nak convert agama islam, tapi takut isteri die maki hamun die & keluarga tak setuju. Kalo aku, memang tak dapat membantu banyak, aku minta uncle ling cari kawan2 die yang Islam yang boleh bantu die dalam hal ni sbb aku dok jauh, ada takde aku cuma bagi no fon aku je kat die :p dengan harapan kalo betul2 die nak masuk islam, carilah aku, Insya-Allah aku boleh bantu. Bila dah sampai kat lcct airport, uncle ling tak henti2 ucapkan terima kasih kat aku, tapi aku tak tau terima kasih utk apa... siap die bagi 2 resit lagi utk claim perjalanan. huhu... tapi aku just guna 1 resit jelah utk claim, kalo tak menjawabla aku kat akhirat nanti......... huhu...
Masa kat lcct tu aku ajak sorang kak husna temankan aku semetara aku tggu flight, kak husna ni ex-officemate aku, la ni keje kat LHDN. Nak borak banyak2 pon tak dan sbb nak boarding... apa pon sempat la we all minum2 kat mc'd he3.



ni la kak husna yang sentiasa cun....



yang ni adalah aku yang sentiasa serabut.. huhu

masa kat lcct ni sempat gak la aku beli something untuk my hubby, kalo tak beli something utk die cam tak lengkap plak perjalanan aku nih.. heheheheeee....



tadaaaa.......... ni la hubby aku bersama2 gift yang aku beli kat lcct.. happy bila tgk die terharu! muah muah muah LOVE u much Ade Wahyu!!

-End of the story-

2 comments:

  1. assalamualaikum... saya tertarik pada gambar lama tu... nak tanya ckit tu pada tahun bila... sebab sy pun dulu dibesarkan disana,

    ReplyDelete
    Replies
    1. Gmbr ni tahun 1994/95 kalau x silap saya. Skrg sy dah berumur 35thn ��, lahir tahun 83. Ayah sy (chor) pencen polis tahun ni. Skrg kami semua menetap di perak IPD Sri Iskandar.

      Delete

Popular Posts